Social media plan horeca | Hoe zet ik social media in?
Social media marketing voor horeca wordt steeds belangrijker. De verschillende kanalen op social media kunnen zeer krachtige contactpunten met uw (potentiële) klant zijn. Het geeft immers aan wat bezoekers kunnen verwachten wanneer ze in het restaurant of in uw hotel zijn. Denk bijvoorbeeld aan mooie foto’s van de keuken, kamers, lachende gasten, feestjes en de gerechten.
Ontwikkel daarom een social media strategie en blijf deze consequent uitvoeren om trouwe volgers te winnen. U kunt posts bijvoorbeeld vooraf inplannen in de creator studio voor Facebook en Instagram. Probeer contact te zoeken met volgers door interessante posts en reageer snel op vragen. Hoe u online communiceert geeft aan hoe u normaal gesproken met klanten omgaat. U kunt ook Facebook evenementen in uw strategie verwerken.
- Lees ook: Beste tijd voor een Instagram post
Social Media Management
Social media voor restaurants
Hoewel Facebook al langere tijd populair is onder restaurants, wint Instagram sinds 2019 zeker terrein om gebruikt te worden als interactieve showcase voor culinaire liefhebbers. Of het gerecht wel ‘Instagrammable’ is, is voor jongere Instagrammers dan ook erg belangrijk. Zij vinden opvallende drankjes, eten met felle kleuren, een coole selfie spot met het restaurant logo en natuurlijk licht bijvoorbeeld erg belangrijk. Verlies alleen niet de authenticiteit van uw restaurant uit het oog. Richt u liever op de juiste doelgroep, dan dat u het restaurant volledig omgooit.
Door interactie te hebben met uw ‘fans’, helpen zij om content te promoten en via social media meer bezoekers te trekken. Dit zal ook een positieve invloed hebben op uw algemene SEO werkzaamheden. Nog een belangrijke tip: plaats uw menu online en geef uw doelgroep ook de mogelijk om online te reserveren. Hiermee maakt u het de doelgroep makkelijker.
Social media voor hotels
Als hotelmanager kunt u social media kanalen optimaal benutten om zaken zoals de ligging van uw hotel, de sfeer, faciliteiten en activiteiten in de buurt weer te geven. Wek de interesse van potentiële klanten door foto’s en video’s van uw hotel, evenementen en activiteiten te publiceren.
Ga Booking.com en Airbnb te lijf
Booking.com en Airbnb kunnen zowel een vloek als een zegen zijn. Aan de ene kant zorgt het voor veel bekijks, waardoor uw potentiële klantengroep uitgebreid wordt. Aan de andere kant draagt u een groot gedeelte van de marge aan zo een platform af. Daarom krijgen wij vaak de vraag: hoe kan ik Airbnb of booking.com bezoekers op mijn eigen site laten boeken?
First things first: zorg ervoor dat u een mobiel vriendelijke website heeft die snel laadt. Bezoekers moeten op een makkelijke, gebruiksvriendelijke manier kunnen reserveren. Het boekingssysteem kunt u ook integreren op Facebook om het gebruiksgemak zo goed mogelijk te maken. Daarnaast kunt u een prijsoverzicht tonen met andere aanbieders zodat uw bezoekers de meerwaarde van uw eigen site zien. Ten slotte kunt u een chatfunctie aan uw website toevoegen waarbij potentiële gasten direct met u kunnen praten.
Laat gasten zien dat u een unieke vakantie creëert waar Booking of Airbnb -ers niet tegenop kunnen. Laat uw personeel (en hun individuele persoonlijkheden) deel uitmaken van uw social media team zodat de inhoud die u maakt voor uw sociale media-accounts divers is. Een subtiele herinnering aan de betere beveiliging van hotels kan bijvoorbeeld een belangrijke eigenschap van uw hotel zijn.
Naarmate gasten meer nadenken over het verschil tussen hotels en Airbnb of Booking, denken zij vaak ook meer lokaal te overnachten. Laat zien hoe uw slaapgelegenheid actief is in de ondersteuning van lokale bedrijven en een aandeel heeft in de gemeenschap.
Social media horeca uitbesteden
Hoewel u met de bovenstaande tips al een heel eind kan komen, zien we dat horeca ondernemingen er vaak moeite mee hebben om een eigen social media strategie op te zetten. Heeft u moeite om dit zelf aan te pakken? Wij van RTM Business hebben hier jarenlange ervaring mee en begrijpen dat een online strategie soms lastig te verzinnen is. Wij helpen u dan ook graag mee. We kijken samen waar de kansen voor u en uw website liggen. Bekijk gerust eens alle diensten die wij aanbieden. In een eerste vrijblijvende afspraak laten wij u zien hoe we online succes ook voor u toegankelijk maken!