Short tail en long tail keywords in SEO
Kom erachter welke zoekwoorden u het beste kunt gebruiken.
Uw potentiële klanten zoeken door middel van zoekwoorden (keywords) in een zoekmachine. Om erachter te komen welke zoekwoorden u moet gebruiken, doet u een zoekwoorden onderzoek. U vindt hierbij de short tail- en long tail zoekwoorden, die u kunt gebruiken op uw website. Wat zijn short tail- en long tail keywords? Dat leggen we u hieronder uit.
Het eerste wat u zichzelf moet afvragen is; wat wil ik bereiken? Meer bezoekers die uw website bezoeken of meer bezoekers die iets van mij willen kopen? Short tail zoekwoorden hebben namelijk een andere functie dan long tail zoekwoorden. Daarnaast is het voor relatief nieuwe websites moeilijk om hoog te scoren in Google voor short tail zoekwoorden.
Achterhaal short tail en long tail keywords
Bent u bezig met het maken of optimaliseren van uw teksten? Zorg er dan voor dat u weet op welke zoekwoorden u moet focussen. Door te focussen op de juiste zoekwoorden haalt u de beste bezoekers naar uw website. Zoekwoorden onderzoek is daarom van essentieel belang voor uw bedrijf. RTM Business is gespecialiseerd in het bepalen van de meest waardevolle zoekwoorden en kan dit voor u uit handen nemen.
Short tail keywords
‘Short tail zoekwoorden’ zijn korte, algemene zoekwoorden. Deze zijn ongeveer rond de twee woorden lang. Als u hoog weet te scoren op een short tail zoekwoord, is dit geweldig! Er zit namelijk een hoog zoekvolume op deze woorden, wat zorgt voor een hoger percentage organisch verkeer op uw website. Echter, omdat het zoekvolume zo hoog is, probeert iedereen te scoren op short tail zoekwoorden. De beloning is namelijk erg hoog. De competitie voor short tail zoekwoorden is dan ook erg fel. De kansen om hier hoog te scoren zijn meestal weggelegd voor grotere bedrijven, met veel artikelen en links naar hun website.
Dit hoeft niet negatief te zijn. Er zitten namelijk ook nadelen aan short tail zoekwoorden. Zo is de focus van de zoeker niet specifiek wanneer ze een short tail zoekwoord gebruiken. Hierdoor weet u ook niet zeker wat deze bezoeker wil. Daarnaast zijn short tail zoekwoorden erg duur. In Google Ads zal u zien dat u voor het hoge zoekvolume een premium prijs betaald terwijl het conversie ratio van short tail zoekwoorden erg laag is.
Long tail keywords
‘Long tail zoekwoorden’ zijn langere zoektermen, die een concrete zoekintentie aangeven van ongeveer drie tot vijf woorden. Het aantal keer dat iemand zoekt met deze langere zoekopdrachten is lager dan de korte, algemenere zoekwoorden. Ze zijn specifieker voor bepaalde zoekopdrachten en er is minder competitie voor. Echter zijn alle long tail zoekopdrachten bij elkaar, goed voor 70% van alle zoekopdrachten. De focus van de zoeker is erg hoog en het conversie percentage neemt dan ook toe met langere zoekopdrachten. Omdat het volume per long tail zoekopdracht redelijk laag is, zijn de kosten dat ook. Long tail SEO is dus een mooie marketing strategie voor het aantrekken van meer specifieke, conversie-gerichte bezoekers.
Zoekwoorden onderzoek laten doen
Wilt u hulp bij het bepalen van uw short tail en long tail zoekwoorden? RTM Business zoekt dat haarscherp voor u uit. Doordat RTM Business jarenlange ervaring heeft met het bepalen van zoekwoorden, kunnen wij er samen met u voor zorgen dat uw doelen worden bereikt.
Bent u benieuwd naar wat RTM Business specifiek voor uw bedrijf kan betekenen? Vraag dan een vrijblijvende eerste afspraak aan, om zo gezamenlijk tot een plan te komen.