Keyword stuffing percentage & effect op SEO 2020

17/07/2019

Keyword stuffing 2020

De definitie van keyword stuffing is het proces van het volproppen van een webpagina met zoekwoorden of getallen in een poging de positie van de website in de zoekresultaten van Google te manipuleren. Vaak staan deze zoekwoorden in een lijst of groep en zorgen ze voor een onnatuurlijk verloop van de tekst.De betekenis van keyword stuffing is dus het te frequent gebruiken van een zoekterm in een tekst op een onnatuurlijke manier. Daarom wordt het Nederlandse synoniem ook wel zoekwoorden proppen genoemd. Het herhalen van dezelfde woorden of zoektermen zorgt vaak voor een onnatuurlijke (SEO) tekst:

keyword stuffing voorbeeld RTM Business

Een ander voorbeeld van keyword stuffing is een blok van steden en provincies waarvoor de pagina in aanmerking probeert te komen. Zoekwoorden kunnen bovendien verborgen zijn door de tekstkleur hetzelfde als de achtergrond te maken, de tekstgrootte nul te maken of achter een afbeelding te plaatsen. Wanneer verborgen teksten worden herkend door de ‘scanner’ van Google, kan dit als gevolg hebben dat de website helemaal uit de zoekresultaten wordt verwijderd.

Keyword stuffing percentage: hoeveel is te veel?

Keyword stuffing kan worden herkend door een te hoge zoekwoorden dichtheid (keyword density). Het keyword stuffing limiet is iets waar veel over gespeculeerd wordt. Doordat het algoritme voor de zoekresultaten in Google geheim is, weet niemand het exacte percentage. Door ervaringen en onderzoek naar zoekresultaten, zoals die van SemRush, wordt aangenomen dat het keyword stuffing percentage (of ratio) ongeveer tussen de 0,5% en 3% ligt.

Is keyword stuffing goed voor SEO?

In het verleden werd het over-optimaliseren van webteksten met te vaak een zoekwoord gebruiken gezien als de beste SEO strategie. Het zorgde er namelijk voor dat je hoog in de organische zoekresultaten kwam te staan. Je zag zoekwoorden terugkomen in de URL, content, meta description, title tags, afbeeldingen, pagina titel en alt tags. Op zich niks mis mee, maar het werd te overdreven.

Keyword stuffing werkt tegenwoordig (na Google’s Penguin update) niet meer en het is niet toegestaan volgens de Google richtlijnen voor webmasters.

Voorkom zoekwoorden proppen en een penalty van Google door zowel short tail als long tail zoekwoorden te gebruiken. Gebruik deze zoekwoorden op gepaste wijze en in context. Het onnatuurlijk volproppen van je teksten met zoekwoorden resulteert in een negatieve gebruikerservaring en kan juist schadelijk zijn voor je ranking. Daarom kan je je beter richten op waardevolle content, onder andere door content optimalisatie.

Mogelijk ook interessant voor u: