Google update haar algoritme al sinds 2003. Dit om hackers tegen te gaan, de juiste bedrijven te promoten en de gebruikservaring voor de internetgebruiker te verbeteren. Google heeft aangekondigd een van de grootste core updates sinds 2003 te gaan uitvoeren. De toevoeging aan het algoritme zal rond de jaar wisseling uitgerold worden en zal de zoekresultaten verbeteren. De Google update zal volledig gebouwd zijn rondom “page experience”.
Wat is page experience?
Page experience is gebaseerd op de gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit van de website. Simpeler gezegd, hoe sneller een bezoeker navigeert door uw website, hoe beter de page experience en hoe hoger de website ranked op Google. Er zijn meerdere onderdelen van een website die cruciaal zijn voor de page experience volgens Google, namelijk:
Bron: Google Search Central
-
Largest contentful paint (LPC)
LPC is eigenlijk gelijk aan de laadtijd van de website. Het LPC is het moment dat het overgrote deel van de website is ingeladen en de website te gebruiken is voor de klant. Dit moment moet binnen 3 seconden zijn na de volgende Google Update anders verslechterd dit de page experience.
-
First input delay (FID)
Dit is de tijd tussen het moment dat een klant een interactie (klik, scroll etc.) heeft met uw website en het daadwerkelijke moment dat de browser hierop reageert.
-
Cumulative layout shift (CLS)
Het is belangrijk dat klanten niet misklikken doordat dingen verspringen. De CLS is dus de term die wordt gebruikt voor hoe stabiel een pagina is.
-
Mobile friendly
Dit spreekt voor zich. De page experience wordt niet alleen van desktop users gemeten maar ook van mobiele users. Zorg dat op beide platformen je website is geoptimaliseerd. Bekijk ook eens onze tips voor het optimaliseren van uw mobiele site.
-
Safe browsing
De website moet veilig zijn voor gebruikers. Er mag dus geen sprake zijn van misleidende content of het vragen naar vertrouwelijke gegevens.
-
HTTPS
Zorg dat je website altijd goed beveiligd is. Dit kun je aantonen door een HTTPS link te maken i.p.v. een HTTP link, iets waarvoor Google Chrome al waarschuwt.
-
Pop-ups
Zorg dat pop-ups niet de gehele website overlappen. De content van de website moet altijd grotendeels zichtbaar blijven, zowel op mobiel als desktop.
Hoe bereidt u uw website voor op de Google update van 2021?
De Google-update kan uw website een sterke boost geven, tenminste, als uw website voldoet aan de normen van Google. Wij geven u graag een aantal tips die u kunt toepassen om uw website optimaal voor te bereiden op de aankomende Google-update.
Tip #1 – Gebruik heatmaps
Aan de hand van ‘Heatmaps’ kunt u exact zien welke onderdelen van de website worden gelezen en welke irrelevant zijn voor klanten. Verder kunt u zien waar klanten op klikken, wat mooie inzichten kan geven. Als er bijvoorbeeld op bepaalde afbeeldingen of stukken tekst vaak wordt geklikt kan het zijn dat een klant hier een bepaalde actie verwacht.
Tip #2 – Optimaliseer je page speed
Zorg dat uw website inlaadt binnen 3 seconden. Hoe sneller hoe beter natuurlijk maar neem een maximale inlaadtijd voor iedere pagina van maximaal 3 seconden. Dit bevordert de gebruiksvriendelijkheid van de website enorm volgens Google. Deze waardering zal zich uiten in een hogere rang op de zoeklijsten.
Tip#3 – Blijf jezelf vergelijken met concurrenten
Door de data van uw website te vergelijken met die van uw concurrenten kunt u waardevolle inzichten verkrijgen en hier daarna op in te spelen. Op deze manier blijft uw website continu beter dan die van uw concurrentie en blijft u hoog in de Google zoeklijsten staan na de Google-update.
Hulp bij de nieuwe Google update nodig?
Voor meer tips of vragen over de opkomende Google update kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij zullen u op de hoogte stellen van de nieuwste updates en helpen u dan ook graag verder.