E-mail marketing historie
Zelfs het eerste e-mail marketingbericht, bereikte verbazingwekkende resultaten. Inzender Kyle Henderick legt uit hoe ver we zijn gekomen sindsdien en waar we naartoe gaan. Hij vat heel de e-mail marketing historie en ook de toekomst samen.
Eerder dit jaar was het 40-jarig jubileum van de eerste massamarketing-e-mail. Op 3 mei 1978 stuurde een marketeer met de naam Gary Thuerk een ongevraagd e-mailbericht naar 400 zakelijke prospects. Hoewel de e-mail explosie resulteerde in een stortvloed aan privacyklachten, diende dit als de basis van e-mail marketing zoals we die nu kennen.
Het is belangrijk om te onthouden dat marketing-e-mails in de beginfase voornamelijk spam waren. Marketeers stuurden regelmatig e-mails naar enorme lijsten met potentiële klanten – van wie geen enkele zich vrijwillig had geabonneerd. Bij de oorspronkelijke marketing-e-mails ontbraken ook de functies die vandaag een kwaliteitse-mail definiëren, zoals HTML, eenvoudige ontwerpconcepten en inhoud met toegevoegde waarde.
Maar ondanks het spamachtige karakter van zijn e-mail, genereerde Thuerk’s massale e-mail $ 13 miljoen aan omzet voor zijn bedrijf – een resultaat waar elke e-mail marketeer van vandaag trots op zou zijn.
De kracht van e-mail als marketingkanaal was vanaf het begin duidelijk.
E-mail marketing is nu het meest effectieve digitale marketingkanaal
E-mail marketing is nu het meest effectieve digitale marketingkanaal voor bedrijven in alle sectoren. In feite was het kanaal verantwoordelijk voor 20 procent van de omzet van het gemiddelde bedrijf in 2017. Volgens een onderzoek van Relevancy Group uitgevoerd met OneSpot. Ondertussen heeft meer dan een derde van de consumenten aparte e-mailaccounts geopend voor merkcommunicatie.
Gezien de hoeveelheid inkomsten die e-mail genereert, is het geen verrassing dat e-mail marketing een zeer geavanceerde praktijk is geworden. Hedendaagse gebruiken e-mail marketeers strategieën voor strategische segmentatie, personalisatie en inhoudsontwikkeling. Dit gebeurt om op te vallen in overvolle postvakken en conversies te maximaliseren.
E-mail marketing historie: De grootste momenten in de geschiedenis van e-mail marketing 20e eeuw
E-mail is in de loop van de jaren volwassen geworden en geëvolueerd. Hier zijn enkele van de grootste momenten die de moderne e-mail marketing historie sinds de oprichting hebben bepaald:
1978 – Gary Thuerk, een marketeer voor Digital Equipment Corporation, stuurt de eerste e-mail marketingbubbel met een omzet van $ 13 miljoen. Vroege e-mails zoals deze zijn rudimentair, op tekst gebaseerd en missen personalisatie.
1989 – Oxford English Dictionary voegt “e-mail” toe als een acceptabele afkorting voor elektronische post. Met het eerste gedocumenteerde geval van het gebruik van de term terug te voeren tot 1979, zo meldt de Washington Post.
1993-1996 – AOL, Hotmail en Yahoo gaan de e-mailscene binnen en bieden gebruikersvriendelijke e-maildiensten. Hiermee kan de gemiddelde internetgebruiker gemakkelijk aanmelden en communiceren. Hotmail is de eerste die e-mail aanbiedt als een gratis webservice, waarmee marketeers nog meer consumenten kunnen bereiken. Bovendien beginnen deze platforms e-mail te integreren met andere diensten zoals nieuws en chat. Hierdoor wordt e-mail een onderdeel van het dagelijkse leven van consumenten.
1998 – Consumenten gebruiken voor het eerst het woord “spam” om ongewenste e-mail te beschrijven. Op dit moment zijn consumenten gefrustreerd door het aantal ongevraagde promotionele e-mails die ze ontvangen. Als gevolg hiervan voegen grote providers “ongewenste” mappen toe om abonnees controle te geven over hun e-mailervaringen.
E-mail marketing historie: De grootste momenten in de geschiedenis van e-mail marketing 21e eeuw
2003 – De Amerikaanse overheid neemt de CAN-SPAM-wet over, de eerste wet die e-mail marketing reguleert. De wet geeft regels voor commerciële e-mail, stelt eisen aan commerciële berichten, geeft ontvangers het recht om zich af te melden voor e-mail marketinglijsten en geeft zware straffen voor overtreders.
2004 – Google lanceert Gmail en zorgt voor een revolutie in e-mail. Gmail overtreft uiteindelijk Yahoo en AOL in populariteit vanwege de uitstekende gebruikerservaring. Jaren later introduceert Google e-mailinnovaties zoals tabbladen en image caching. Hiernaast investeert het in diensten zoals Gchat die e-mail naar een nieuw niveau brengen. Tegenwoordig bestaan Gmail-gebruikers voor 30 procent uit de abonneelijst van de gemiddelde marketeer, volgens onderzoek van mijn bedrijf Yes Lifecycle Marketing.
2007 – Apple lanceert de iPhone, die fundamenteel de manier verandert waarop consumenten smartphones gebruiken om e-mail te lezen en te verzenden. De iPhone introduceert grotere schermen, snellere apparaten en de mogelijkheid afbeeldingen te laden, waardoor creatieve marketeers nieuwe ontwerpgrenzen kunnen testen. Een toestroom van consumenten die iPhones gebruiken om e-mail te lezen, leidt tot responsief ontwerp en creëert nieuwe personalisatietactieken gericht op consumenten die zich onderweg bevinden.
2010 – Naarmate de postvakken in de abonnees meer verzadigd raken, beginnen marketeers zich te richten op deliverability en betrokkenheid bij strategieën zoals triggers, dynamische content, strategische segmentatie en nieuwsbrieven. E-mailontwerpinnovatie verbetert ook aanzienlijk met nieuwe coderingsondersteuning en -mogelijkheden. Dit legt de basis voor realtime, interactieve e-mails.
2018 – Consumenten worden op hun hoede voor bedrijven die hun gegevens gebruiken in de nasleep van enorme datalekken. Bedrijven over de hele wereld stellen nieuwe regels in voor gegevensbescherming terwijl de EU de Avg wet implementeert.
De toekomst van email marketing
Het valt niet te ontkennen dat e-mail marketing de afgelopen 40 jaar ver is vooruitgegaan. Hoewel de praktijk zeer effectief is en als een kernstrategie fungeert in bijna alle marketingcampagnes van het merk, kunnen marketeers nog steeds meer doen om hun e-mailcommunicatie met consumenten te verbeteren.
Hoewel marketeers strategieën zoals segmentatie en personalisatie omarmen en inhoud met toegevoegde waarde bevatten die verder gaat dan aanbiedingen, is betrokkenheid nog steeds een probleem. Abonnees ontvangen zoveel marketing-e-mails dat ze op lange termijn een reden nodig hebben om een merk te bemachtigen. Dat betekent dat marketeers nog harder moeten werken om hun berichten te laten opvallen door de rest van de inhoud die in de inbox van de abonnee belandt.
De meest effectieve e-mail marketeers hanteren een flexibele aanpak om zich te onderscheiden van concurrenten. Dat betekent elke campagne testen, snel falen, veel leren en wellicht van koers veranderen. Elke campagne kan en moet iets testen. De e-mail marketingwereld zit vol met innovatieve ideeën. Deze ideeën hebben de potentie hom de toekomstige groei van het programma te voeden – het enige dat u hoeft te doen is testen.
Interactieve e-mail
Op het gebied van inhoud en codering zal de volgende grote verandering in e-mail marketing historie waarschijnlijk de groei van interactieve e-mailervaringen zijn. Interactieve e-mail begon de laatste jaren echt vorm te krijgen. Dit kwam door met de introductie van AMP voor Gmail. Hiermee hebben e-mailgebruikers de mogelijkheid om te communiceren met e-mailinhoud zoals een website.
Met interactieve e-mails als deze kunnen marketeers de stroom berichten in de inbox doorsnijden. Maar marketeers moeten ervoor zorgen dat ze beschikken over het benodigde team en de benodigde middelen om e-mailinteractie echt op gang te brengen.
Het is inspirerend om te zien hoe de industrie is geëvolueerd en verbeterd sinds die eerste e-mailuitbarsting. Wij zijn enthousiast over de innovaties die de komende 40 jaar e-mail marketing te bieden hebben.
Niet alleen e-mail marketing is belangrijk. Heeft u al geprobeerd om meer omzet te generen via Instagram Shopping.
Bron: Marketingland