Beste tijd om te posten volgens onderzoek
Er zijn verschillende studies gedaan naar de beste tijd om te posten. Deze studies leverden veel resultaten op die ver uit elkaar lagen.
Volgens een onderzoek van Hubspot zijn de beste dagen om te posten zaterdag en zondag, op deze dagen zijn de meeste mensen betrokken bij je posts. Ook donderdag en vrijdag zijn goede dagen. Dit zelfde onderzoek wijst uit dat 09:00, 13:00 en 15:00 uur de beste tijden zijn om een bericht te plaatsen. Om 15:00 uur krijg je de meeste kliks en om 13:00 uur worden berichten het vaakst gedeeld.
Een ander onderzoek door TrackMaven laat zien dat de beste tijd om te posten op facebook op donderdag is om 8 uur ’s avonds. Dit onderzoek hebben zij gebaseerd op het gemiddelde aantal interacties per post, per 1.000 volgers gedurende elk uur van de dag en elke dag van de week.
Verder wijst een onderzoek uitgevoerd door CoSchedule uit dat er ook verschil is tussen het plaatsen van berichten voor B2C en B2B. B2C staat voor business-to-consumer, dit is het verkopen van producten aan een consument. B2B staat voor business-to-business, dit is het verkopen van producten aan een ander bedrijf. het De beste tijden voor B2C zijn van 09:00 – 10:00, 12:00 – 13:00 en 16:00 – 17:00 uur. Voor B2B is dit 09:00 – 16:00 uur waarbij er een piekmoment is van 15:00 tot 16:00 uur.
Een onderzoek van BuzzSumo zegt juist dat berichten moeten worden gepost in de minst drukke uren. In de minst drukke uren is er minder concurrentie omdat er minder andere berichten worden geplaatst. Dit zorgt voor meer betrokkenheid bij de berichten die wel worden geplaatst rond deze rustige tijden.
Beste tijd om jouw berichten te posten
De bovenstaande tijden om een bericht te posten kunnen je de goede richting op helpen. Maar voor elk bedrijf is de beste tijd om te posten op een ander moment. Het is dus belangrijk dat je er voor je eigen pagina achter komt wanneer dat moment is. Er zijn hierbij een paar factoren die kunnen helpen bepalen wat de beste tijd is. Deze factoren zijn: de industrie van je bedrijf, locatie van de doelgroep, wanneer de doelgroep online is en het gebruik van promotie voor berichten. Deze vier factoren samen bepalen wanneer een bericht moet worden gepost.
Volgens een onderzoek van Buffer zijn er 2 manieren om het juiste moment specifiek voor jouw bedrijf te vinden. De eerste manier is door het analyseren van data. Je eigen data is altijd het beste wanneer je informatie nodig hebt specifiek voor jouw bedrijf. Uit de data kan je dus ook zien wanneer jouw doelgroep het meest online is en wanneer ze het meest interactie hebben met posts. Facebook bewaart alle data van bezoekers en zo kun je dus eenvoudig vinden wanneer jouw berichten het meest effectief zijn.
De tweede manier is door te bepalen wanneer een post relevant is voor je doelgroep. Een voorbeeld hiervan is een fan pagina van een voetbalclub. Tijdens de wedstrijd wordt er een bericht gepost als er wordt gescoord om de fans op de hoogte te houden. Voor een bedrijf kan je gebruik maken van het relevante moment door het gebruik van marketing op verschillende kanalen. Op het moment dat er op een ander kanaal dan Facebook een advertentie is voor je bedrijf zorg dan dat je deze advertentie, of een variatie, ook op Facebook zet. Het is belangrijk om vooraf te bepalen wat jouw social media management strategie is.
Data vinden en gebruiken
Om de data van Facebook te kunnen analyseren is het belangrijk om te weten waar dit gevonden kan worden. De data over je Facebook pagina kan worden gevonden onder het kopje statistieken op de Facebook pagina van je bedrijf. Als je hier op klikt vind je een overzicht van de pagina van de afgelopen week. In de linker menubalk kan je vervolgens kiezen welke details van je pagina je graag wilt zien. Om te zien wanneer je volgers online zijn klik je op het menuonderdeel “berichten”. Hier zie je een grafiek van de uren per aantal bezoekers die per week gemiddeld online zijn. Boven de grafiek staan een aantal blokken per dag van de week. Als je hier met je muis op gaat zal er in de grafiek een extra lijn verschijnen die het aantal bezoekers aangeeft per uur op die dag.
Wanneer je verder naar beneden scrolt kan je de geplaatste berichten zien. Hierbij is de datum en tijd wanneer de post is gepubliceerd zichtbaar zodat je kan zien wanneer je welk bericht hebt geplaatst. Ook kan je zien aan welke doelgroep het bericht was gericht, het bereik van het bericht en de betrokkenheid van het bericht.
Door de data van deze pagina te vergelijken moet het duidelijk worden welk type bericht op een bepaald tijdstip en bepaalde dag de meeste betrokkenheid oplevert. Analyseer deze data regelmatig om zo een goed beeld te krijgen wanneer de beste tijd om te posten is voor jouw doelgroep.
Heeft u hulp nodig bij het bepalen van de beste tijd om een bericht te posten of bij het bepalen van uw doelgroep? Vraag meer informatie aan onze experts!
Bronnen: