Waarom Google uw website niet indexeert
Problemen met Google indexatie en ontbrekende pagina’s oplossen
Waarom wordt mijn website niet gevonden door Google? Niets is zo vervelend als het hard werken aan een website, om er vervolgens achter te komen dat deze niet geïndexeerd wordt. Gevonden worden in Google is immers een voorwaarde voor online succes.
Naast dat uw website niet geïndexeerd wordt, is er ook nog een andere mogelijkheid. Dit is dat uw website wél geïndexeerd wordt, maar heel laag staat in de zoekresultaten. In dit geval, bent u op zoek naar zoekmachine optimalisatie(SEO). Om met uw website hoger in Google komen, kunt u namelijk verschillende dingen doen zoals content optimalisatie en linkbuilding.
Website indexatie controle
Om te controleren of uw site wel in de zoekresultaten voorkomt doet u een indexatie check. Hierbij kijkt u of uw website in de Google zoekresultaten voor kán komen. Wanneer blijkt dat uw site niet geïndexeerd wordt, kunt u het beste Google Search Console bij de hand houden. Hierin kunt u namelijk indexatie aanvragen en problemen opsporen.
Waarom wordt mijn website niet gevonden in Google?
Als u zich na de website indexatie controle nog steeds afvraagt ‘waarom indexeert google mijn site niet?’ helpen wij u verder. Als uw website in google zoekresultaten niet teruggevonden wordt, kan dit verschillende oorzaken hebben:
-
- Google heeft je website nog niet gevonden
- Google kan niet bij alle pagina’s
- Uw website staat in de Google Sandbox
- Penalty van Google
- Niet opgenomen in sitemap.xml
- U verbiedt Google om pagina’s te indexeren
- No-index tag
- Duplicate content (dubbele inhoud)
- Foute canonical
- Website indexeert niet door server
- Crawlbudget
- Redirects naar je nieuwe site staan niet goed
- Platform gerelateerd
1. Google heeft uw website nog niet gevonden
Zeker wanneer u net een nieuwe website heeft, kan het zijn dat de website indexatie simpelweg nog niet is voltooid. Een website indexeren gebeurt tegenwoordig redelijk snel, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. U kunt Google een handje helpen door op een andere goed bezochte site een link te plaatsen naar uw site. Hierdoor ontdekt Google uw site eerder. Ga ondertussen ook door met het maken van content. Tips? Bekijk eens deze 101 gratis manieren voor meer bezoekers op je blog.
2. Google kan niet bij alle pagina’s
Wanneer Google niet bij alle delen van uw website kan komen, is dit een reden waarom de pagina’s van uw site niet geïndexeerd worden. Een duidelijke navigatie structuur zorgt ervoor dat de Google robot, die de pagina’s indexeert, makkelijker de pagina’s kan vinden. Probeer dus bijvoorbeeld om producten in duidelijke categorieën te plaatsen. Verstop ook geen pagina’s in Flash of Javascript.
3. Uw website staat in de Google Sandbox
Het kan ook zijn dat uw website eerst wel gevonden werd, maar nu niet meer. Dan is de kans groot dat hij in de ‘Google Sandbox’ terechtgekomen is. Hoewel Google zelf het bestaan van de Google Sandbox ontkent, zijn er tal van voorbeelden die op het bestaan ervan wijzen. Het doel van deze modus is dat websites zich eerst moeten bewijzen voordat ze geïndexeerd worden.
Het probleem kan zich gerust 3 weken (tot maanden) voordoen, maar er zit niks anders op dan wachten. Ondertussen kunt u natuurlijk verder gaan met het uitbouwen, promoten en optimaliseren van uw website.
Het Sandbox probleem komt met name voor bij zeer competitieve zoekopdrachten, zoals merk-, bedrijfs- of productnamen. Lange zoekopdrachten (oftewel long tail keywords) zijn er ook vaak de dupe van. Zoekmachine optimalisatie en linkbuilding hebben geen enkele invloed op de Google Sandbox, ook al kan het geen kwaad. Daarnaast moet het niet verward worden met een Google Penalty (zie punt 4).
4. Penalty van Google
Naast de keyword stuffing penalty kunnen er tal van redenen zijn om uw website een Google penalty te geven. Hierdoor wordt uw site niet geïndexeerd. In uw Google webmaster tools (Search Console) kunt u onder het kopje ‘handmatige acties’ terugvinden of u daadwerkelijk een penalty heeft ontvangen.
5.Niet opgenomen in sitemap.xml
Een andere crawlfout is dat uw sitemap om de een of andere reden niet wordt bijgewerkt en dat u de oude/ beschadigde sitemap blijft gebruiken in Google Webmaster Tools. Controleer altijd nadat u de problemen hebt aangepakt die in het dashboard van de Webmaster Tools zijn genoemd, of u een nieuwe sitemap hebt uitgevoerd en dien deze opnieuw in. Meer informatie over sitemaps, vindt u in de Google Search Console Help gids.
6. U verbiedt Google om pagina’s te indexeren
Binnen een zogenoemd ‘robots.txt’ bestand, kunt u zelf aangeven dat u bepaalde pagina’s niet in de zoekresultaten wilt laten terugkomen. Bijvoorbeeld, als uw robots.txt bestand een regel bevat zoals deze;
User-agent: *
Disallow://
Controleer daarom uw robots.txt bestand op ongewenste uitsluitingen.
7.No-index tag
Naast het uitsluiten van pagina’s op een algemeen niveau (punt 6), kunt u ook pagina’s uitgesloten hebben op pagina niveau. Hierbij moet u de robots noindex tag vermijden. De metatag: <meta name=”robots” content=”noindex”> voorkomt dat de meeste webcrawlers van zoekmachines deze pagina van uw website indexeren. Wanneer deze (ongewenst) aanwezig is moet u de metatag verwijderen uit de <head> van de pagina.
8.Duplicate content (dubbele inhoud)
Dubbele website inhoud wordt niet gewaardeerd door Google. Probeer daarom grote blokken tekst die volledig gelijk zijn of aanzienlijk op elkaar lijken te vermijden. De stukken dubbele tekst hoeven niet eens misleidend bedoeld te zijn. Denk bijvoorbeeld aan printversies van webpagina’s.
Wanneer Google merkt dat dubbele content met opzet wordt gebruikt, kunnen uw pagina’s of zelfs de hele website uit de zoekresultaten worden gehaald. Geef daarom met canonieke URL’s aan, welke pagina de voorkeurs URL is.
9.Foute canonical
Zorg ervoor dat de canonieke URL’s op de juiste manier zijn aangegeven. Als je de zoekmachine niet expliciet laat weten welke URL canoniek is, zal Google zelf de keuze maken of kent de URL’s evenveel gewicht toe. Dit kan nadelig zijn voor de indexering van uw website. Om te controleren welke URL nu gezien wordt als canonieke URL, gebruikt u de URL-inspectietool van Google webmasters.
10.Website indexeert niet door server
Server instellingen kunnen bovendien ook de oorzaak van uw indexatie probleem zijn. Per type server (Apache, Nginx, IIS, etc.) zijn er mogelijkheden om pagina’s of bots te blokkeren. Hoewel het niet vaak voorkomt dat een Googlebot geblokkeerd is via de server, is het wel een mogelijkheid.
Wanneer u problemen heeft met uw server, controleer dan ook de .htacces file. Die zorgt er namelijk voor dat uw website beschikbaar is op het internet. Met de verkeerde instellingen, voorkomt het dat de crawlers van zoekmachines uw website indexeren.
Naast een slechte gebruikers ervaring, zorgt een langzame website ook voor meer kans op de mogelijkheid dat uw site offline is als de Google bot langskomt. Niet alle hostingproviders hebben een hoge uptime en voldoende capaciteit op de servers.
11. Crawlbudget
Een website laten indexeren door Google vraagt capaciteit van de ‘Google crawl robot’. Per website is er een bepaalde capaciteit gereserveerd. Wanneer uw website erg veel pagina’s heeft, kan het zijn dat (door een beperkt crawlbudget) dit wat langer duurt. Hoeveel pagina’s per dag door Google wordt gecrawld hangt af van een aantal externe factoren zoals het aantal backlinks, website fouten en de autoriteit van uw website.
12. Redirects naar je nieuwe site staan niet goed
Wanneer u onlangs overgestapt bent naar een beveiligde SSL-verbinding of een nieuwe domeinnaam, kan het zijn dat dit niet goed is ingesteld. Alle oude URL’s moeten op de juiste manier met een 301 geredirect worden naar een nieuwe URL. Dit is ook het geval bij een nieuwe menu structuur. Wanneer een pagina niet meer gevonden wordt ziet u een 404-error.
13. Platform gerelateerd
Wanneer uw website niet geïndexeerd wordt, kan dit ook platform gerelateerd zijn.
Shopify niet geïndexeerd
Een duidelijke reden waarom u niet gevonden wordt met een online Shopify website is dat uw online winkel is beveiligd met een wachtwoord. Daarnaast kan een proefaccount van Shopify een reden zijn om niet geïndexeerd te worden door Google. Wanneer u een betaald account neemt, zullen de pagina’s toegevoegd worden voor indexatie.
WordPress site niet geïndexeerd
Ook kunt u op WordPress indexatie uitschakelen door één vinkje. Dat is waarschijnlijk niet uw bedoeling. Om dit te controleren gaat u naar ‘Instellingen’ en vervolgens naar ‘lezen’. Hier vindt u het onderdeel ‘zoekmachine zichtbaarheid’. De optie ‘blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren’ dient uit staan zodat u geïndexeerd kan worden.
Nog steeds met je handen in je haar?
Toch geen bijzonderheden gevonden? Kijk dan eens in uw Google Analytics gegevens. Zijn er andere redenen dat u veel bezoekers bent verloren? Bent u een belangrijke link kwijt?
Blijft uw website niet meer vindbaar in Google? Neem dan gerust contact op. Wij denken graag met u mee!