Website optimalisatie, wat houdt dit in?
Website optimalisatie is het totaal van processen dat ervoor zorgt dat een website gaat bijdragen aan de bedrijfs- of organisatiedoelstellingen die u stelt.
De stappen tijdens dit proces zorgen ervoor dat u met uw organisatie vindbaar bent/blijft. Ze zorgen er ook voor dat de zoekenden ook daadwerkelijk doorklikken naar uw website en actie ondernemen.
Seo optimalisatie begint met een antwoord op de volgende vragen:
- Wie zijn uw potentiële klanten?
- Waar zoeken zij naar in Google?
- Welke van die zoekopdrachten zijn het waard om te gaan verwerken in de content van uw website?
Wat kunt u verwachten van een website optimalisatie door RTM Business?
Wij zullen samen een plan opstellen. Hierin staat met welke woorden wij de inhoud van de website gaan verrijken. Dit om te zorgen dat de bezoeker u gaat vinden. En dan natuurlijk het liefst tussen de eerste resultaten van Google. Wanneer u binnen de eerste resultaten terecht zal komen, stijgt o.a. uw CTR (click through rate).
Website optimalisatie op basis van statistieken
Website optimalisatie kan het beste starten met het analyseren van de statistieken. Als u gebruik maakt van een statistiekenpakket als Google analytics kunnen we samen kijken naar wat er op dit moment gebeurt:
- Waar komen de bezoekers vandaan;
- Welke pagina’s vindt men interessant;
- Op welke pagina’s haken de mensen af;
Dit kan vooral bij de optimalisatie van een bestaande website interessante gegevens opleveren.
Zoekmachine optimalisatie door (her)schrijven van teksten
Na het bepalen van de juiste contentstrategie gaat de optimalisatie verder met het (her)schrijven van de teksten. We zorgen dat de teksten niet alleen maar wervend zijn, maar vooral informerend en communicatief. We gaan de teksten zo schrijven dat ze de bezoeker antwoord geven op hun vragen.
Instellen van meta informatie
Als we dit afgerond hebben, gaan we zorgen dat de hele website voorzien wordt van de juiste woorden en informatie zodat Google en andere zoekmachines ook zien waar uw website over gaat. We gaan de metadata en informatie aansluiten aan de contentstrategie. Deze stap zorgt ervoor dat de inhoud van de resultaten uit Google zo samengesteld wordt dat de zoekers u zien staan tussen de eerste resultaten van Google en op uw link zullen klikken. Dit heet met een mooi woord CTR.
Evaluatie gebruikers ervaring
Als de website betreft de inhoud goed staat, kunnen we gaan kijken naar de gebruikerservaring. We kijken dan of de bezoekers van uw website zich vertrouwd genoeg voelen zodat ze contact opnemen of andere stappen zetten die passen bij uw website.
We gaan kijken wat er qua vormgeving of gebruikersvriendelijkheid anders kan. 70% tot 90% van onze handelingen op het web gebeurt onbewust. Dat betekent dat we al negatief kunnen worden beïnvloed door een rode button in plaats van een groene. O.b.v. onderzoeksresultaten is er een pakket aan standaarden en richtlijnen te ontwikkelen waaraan een website in de basis moet voldoen om gebruikersvriendelijk te worden.
Samenvattend
U ziet: het hele proces van website optimalisatie heeft wat voeten in de aarde. Maar de resultaten zijn er wel naar. Na al deze stappen en wat geduld zullen de resultaten van uw website zichtbaar worden. Hiermee kunt u uw doelstellingen realiseren. Meer omzet, klanten, informatie, communicatie: allemaal door een website optimalisatie traject.
Wij hebben jarenlange ervaring met dit proces en stellen onze kennis en kunde hiervan graag ter beschikking. Een eerste kennismaking is geheel vrijblijvend!