Social Media Advertenties

10/06/2021

Social media advertenties

Adverteren op social media is steeds belangrijker aan het worden. Steeds meer bedrijven zetten in op social media advertenties om meer likes, volgers en bezoekers te krijgen. Er wordt geadverteerd op kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Snapchat. Per social media kanaal kan de doelgroep erg verschillen dus zullen er ook andere strategieën moeten worden ingezet op de verschillende social media platformen. Let op, het adverteren op deze kanalen gebeurt binnen een speciaal ingericht Advertentiebeheer omgeving. Enkel binnen deze omgeving creëer je dus de advertenties, en niet door enkel een bestaand bericht te promoten.

 

Social Media Management

Optimaliseer het resultaat van uw social media met de juiste strategie. Benieuwd naar wat RTM Business voor uw website kan betekenen?

Voordeel social media advertenties

Adverteren op social media heeft verschillende voordelen. Eén van de belangrijkste voordelen is dat er getarget kan worden op een zeer specifieke doelgroep. Door deze manier van adverteren kun je jouw doelgroep op het juiste moment de juiste boodschap laten zien. Op deze manier kun je dus de juiste doelgroep bereiken met een specifieke boodschap in plaats van een algemene boodschap voor een algemene groep mensen. Via social media advertenties kan er worden getarget op verschillende aspecten zoals geslacht, leeftijd, locatie, opleiding, beroep, interesses of zelfs het bezoekersgedrag op je website of webshop. Met een combinatie van deze aspecten kun je daarom een heel specifieke doelgroep creëren en deze de juiste voor hen gemaakte content laten zien.

Daarnaast is een ander voordeel dat het gebruik van social media advertenties erg toegankelijk is. Via Facebook en Instagram zijn de advertenties redelijk eenvoudig op te zetten via het advertentiecentrum van Facebook. Hier is ook overzichtelijk te zien welke advertenties er aan staan, wat het budget is, wat de resultaten zijn en er is nog veel meer interessante data te vinden.

Doelen social media advertenties

Ten eerste is het van belang dat de doelgroep goed in kaart wordt gebracht, als dit niet duidelijk is kan er ook niet op een specifieke groep worden getarget. Op basis van de doelgroep moet er een bijpassende advertentie worden gecreëerd, in de huisstijl van de website om zo herkenning te geven aan de doelgroep. Als deze advertentie dan ook nog in dezelfde stijl op verschillende social media kanalen wordt getoond, zal het element van herhaling hopelijk de doelgroep naar de website of webshop leiden.

Per website zijn er natuurlijk verschillende doelen die behaald dienen te worden. Ondanks dat zijn er wel basis doelen die op basis van social media advertenties behaald kunnen/moeten worden. Zo is het belangrijk om relevant bereik te krijgen op social media, ook meer volgers krijgen is vaak een doel, verder is de betrokkenheid bij berichten verhogen een doel, daarnaast kan ook de merkbekendheid worden vergroot en als laatste is het belangrijkste doel toch het krijgen van leads, conversies en/of verkopen.

Waar moet je op letten met het instellen van social media advertenties?

Na het bepalen van de doelgroep moeten de kenmerken van de doelgroep waarop kan worden getarget worden bepaald en ingesteld. Let er op dat de groep niet te breed is, maar ook dat deze niet te specifiek wordt omdat deze dan misschien te klein wordt.

Ook het budget moet worden ingesteld en er moet worden gekozen op welke manier er wordt betaald voor de social media advertenties. Er zijn twee opties om de kosten in te delen. Dit kan via CPC of CPM. CPC betekent cost per click, dan betaal je per keer dat iemand van de doelgroep op jouw advertentie klikt. Dit wordt meestal gebruikt wanneer je meer verkeer naar je website wil krijgen. CPM betekent cost per mille, dan wordt er betaald per duizend vertoningen. Meestal is deze optie het meest interessant wanneer het bereik vergroot moet worden.

Mogelijk ook interessant voor u: