Online campagnes zijn een goede manier om contact te maken en te onderhouden met uw klanten. Dit kan onder andere via social media campagnes en email campagnes. Maar hoe pakt u dit aan en wat wilt u met deze campagnes bereiken? In dit artikel kijken we naar email campagnes en social media campagnes en hoe u deze het beste kunt inzetten.
Email campagne
Een manier van online campagne voeren is door middel van email campagnes. Door handmatige acties te vervangen voor automatische e-mailstromen bereikt u uw doelgroep op een consistente manier. E-mail campagnes kunnen steeds verder uitgebouwd worden om segmenten te specificeren. Hoe klant-specifieker de segmenten zijn, hoe persoonlijker de mails kunnen worden. Deze persoonlijke interactie kan dan weer zorgen voor meer interesse van de klant. Hoe meer interactie, hoe geïnteresseerder de ontvanger is.
Voorbeelden zijn mails voor;
- Welkom
- Informatie over aangeschaft product
- Feedback / review
- Herinnering
- Verjaardag of jubileum
- VIP toegang
- Langere tijd geen betrokkenheid
- Product lanceringen of updates
- Nieuwsbrief
Het versturen van een mail kan worden geactiveerd door bepaalde acties van leads. Bijvoorbeeld het aanmaken van een account op een website kan automatisch een welkom email sturen, of een terugkoppeling na de aanschaf van een product. Sommige marketing automation software laat dit ook toe op basis van social media activiteiten. Hulp nodig met uw email marketing strategy? wij helpen u graag!
Social media campagne
Social media campagnes vallen ook onder online campagnes, maar zijn onvergelijkbaar met email campagnes. Op social media kunt u de aandacht trekken van volgers door verschillende vormen van content. Visuele content doet het vaak erg goed. Mits goed uitgevoerd, kunnen social media gebruikers verleid worden door uw pakkende video’s of afbeeldingen. Veel bedrijven zijn nog niet actief op social media en ook al kan het een sterk communicatiemiddel zijn. Het lijkt een grote stap om te zetten, maar wel een die de moeite waard is. Redenen waarom bedrijven nog niet actief zijn op social media zijn gebrek aan tijd, gebrek aan budget een te weinig kennis van social media content creatie. Toch is het creëren van simpele video’s vaak al genoeg om meer interactie met uw doelgroep aan te wakkeren. Een andere vraag is waar de content geplaatst moet worden. Gaat u gebruikmaken van Facebook, Instagram of LinkedIn? De meeste bedrijven plaatsen video’s en afbeeldingen op Facebook, maar Instagram stories worden ook steeds populairder evenals Instagram TV (IGTV). Belangrijke onderdelen van social media posts zijn het verhaal, de call-to-action en de bijbehorende tekst. Wat het effect is van social media campagnes is voor veel bedrijven moeilijk vast te stellen. Via marketing automation kunnen contactmomenten van social media beter worden vastgelegd in de klantreis waardoor dit duidelijker wordt.
Andere online campagnes kunnen zijn: Google Ads, inclusief retargeting, chatbots, apps en zelfs SMS campagnes. Dit vergroot het aantal contactmomenten met uw leads. De online campagnes hebben ervoor gezorgd dat de klantreis is verandert, veel mensen oriënteren zich nu eerst online, wat volgde in de nieuwe customer journey.
Lees ook ons artikel: 7 tips voor een succesvolle online kerstcampagne!
Het bovenstaande artikel is onderdeel van een serie gebaseerd op het Marketing Automation E-book. Bekijk ook de andere artikelen!
1. Wat is marketing Automation?
2. Aanpak om online leads te benaderen
3. Online campagne voeren
4. Waarom Marketing automation?
5. Voordelen van marketing automation software
Download voor meer informatie nu gratis het complete E-book Marketing automation en leer wat marketing automation is, hoe het werkt en wat het u op kan leveren.