Aanpak om online leads te benaderen

lead-capturing-lead-nurturing-lead-scoring-visual

26/06/2020

De meeste ondernemers hebben het hoog op hun prioriteitenlijstje staan: het vinden van nieuwe klanten. Het vakjargon binnen online marketing heeft het bij het opstellen van een aanpak om klanten te werven vaak over lead capturing, lead nurturing en lead scoring. Wat betekenen deze begrippen en hoe pakt u nieuwe klanten werven en online leads benaderen op een gestructureerde manier aan?   

Lead Capturing

De eerste stap in Marketing Automation is lead capturing: het verkrijgen van online leads. Dit wordt vaak gedaan door het aanbieden van content dat interessant is voor de bezoekers. Lead capturing wordt vaak gedaan met ‘lead magnets’ in de vorm van video’s, whitepapers, E-books, enz.

Zodra bezoekers interesse tonen in de aangeboden content wordt hen eerst gevraagd om hun gegevens in te vullen. Deze gegevens kunnen dan worden gebruikt om de leads te benaderen en over te gaan op lead nurturing.

Lead Nurturing

Lead nurturing is de 2e stap in het marketing automation proces, met het doel om een band op te bouwen met de online leads. In deze stap moeten de online leads overtuigd worden van het bedrijf en haar producten en welke voordelen deze hen biedt. Wanneer de lead is overtuigd wordt deze een prospect en kan deze mogelijk tot aankoop overgaan.

De lead moet worden gevoed met waardevolle content om een aankoop te realiseren. De kunst is om de lead de juiste informatie op het juiste moment te sturen. Een goede manier om dit te doen is via social media campagnes en email campagnes, waar dieper op in wordt gegaan in het artikel: online campagnes. Het is belangrijk het gedrag van leads in kaart te brengen en hier de juiste communicatie op af te stemmen gedurende de hele klantreis. Dit wordt ook wel een omnichannel aanpak genoemd.

Lead Scoring

Lead scoring wordt gebruikt om vast te stellen waar de lead zich bevindt in het aankoopproces.  Online leads krijgen scores op basis van de acties die ze uitvoeren. Een aanmelding op de nieuwsbrief is bijvoorbeeld + 10 punten, en geen klik in de laatste 6 maanden is – 10 punten. De score die uit deze acties komt laat zien hoe warm een lead is. Hoe meer punten, hoe warmer een lead is en hoe sneller deze tot aankoop over zal gaan.

In het E-book: Marketing automation worden voorbeelden gegeven voor Lead capturing, Lead nurturing en lead scoring. Download nu gratis het E-book: Marketing Automation.

Het bovenstaande artikel is onderdeel van een serie gebaseerd op het Marketing Automation E-book. Bekijk ook de andere artikelen!

1. Wat is marketing Automation?

2. Aanpak om online leads te benaderen

3. Online campagne voeren

4. Waarom Marketing automation?

5. Voordelen van marketing automation software

Download voor meer informatie nu gratis het complete E-book Marketing automation en leer wat marketing automation is, hoe het werkt en wat het u op kan leveren.

Mogelijk ook interessant voor u: