Zonder klanten geen business. Het binnenhalen van nieuwe klanten is vaak een duidelijk doel van ondernemers. Echter, het behoud van bestaande klanten moet niet vergeten worden. Hierbij is een persoonlijke band opbouwen met klanten van belang, om het aanbod continue goed aan te laten sluiten. Hoe u dit op een gestructureerde manier kunt aanpakken? Lees in dit artikel over hoe het gebruik van marketing automation kan helpen om klanten, prospects, leads en volgers effectiever en efficiënter te bereiken en de customer journey inzichtelijker te maken.
Marketing automation processen
Marketing Automation heeft twee belangrijke processen: het marketing proces en het geautomatiseerde proces. Het marketing proces draait om het vinden van kwalitatieve leads, het brengen van de juiste boodschap op het juiste kanaal en het optimaliseren van de customer journey. Het geautomatiseerde proces gaat om het verwerken van grote aantallen gegevens, het in kaart brengen van deze gegevens en het inplannen en automatiseren van grote aantallen gegevens.
De verzamelde klant en lead data kan gebruikt worden om een uitgebreid profiel aan te maken. Vervolgens worden bezoekers gesegmenteerd en automatisch via automation software benaderd. Marketing automation software stelt bedrijven in staat om marketing- en verkoopprocessen op elkaar af te stemmen door middel van een lead score. Lead scoring laat zien hoever een lead is in het aankoopproces. Dit wordt verder uitgelegd in het artikel: Aanpak om online leads te benaderen.
Het traject van alle contactpunten tussen een consument en het merk, product of dienst wordt ook wel de customer journey genoemd. Contactpunten kunnen direct zijn zoals een bevestigingsmail en indirect zoals een like op een Facebook of Instagram post. Door deze contactmomenten vast te leggen in een klantprofiel, heeft u een overzichtelijke structuur om de waarde van een klant aan te geven.
Gepersonaliseerde content die aansluit op de behoefte van de doelgroep op elk moment in de customer journey, wordt door middel van een automation tool bij de juiste persoon gebracht op het juiste moment. Marketing automation stelt een bedrijf in staat om communicatie via verschillende kanalen te automatiseren en de klantgegevens en hun individuele aankoopproces centraal te stellen.
Werkterrein marketing automation
Marketing automation zat vroeger alleen in het werkgebied van grotere bedrijven maar tegenwoordig is marketing automation betaalbaarder geworden en zien ook veel kleinere en middelgrote bedrijven de voordelen ervan in. Wanneer kleine bedrijven zich focussen om de juiste boodschap bij de juiste persoon te krijgen kunnen ze hiermee waardevolle leads vergaren.
Het bovenstaande artikel is onderdeel van een serie gebaseerd op het Marketing Automation E-book. Bekijk ook de andere artikelen!
1. Wat is marketing Automation?
2. Aanpak om online leads te benaderen
4. Waarom Marketing automation?
5. Voordelen van marketing automation software
Download voor meer informatie nu gratis het complete E-book Marketing automation en leer wat marketing automation is, hoe het werkt en wat het u op kan leveren.