Online bestedingen groeien in eerste helft 2016 met 17% naar 9,53 miljard euro

bestedingen online

14/09/2016

Online bestedingen zijn dankzij de recente faillissementen van onder andere V&D extra gegroeid. Dit verklaart Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen.

Zo werd 5,10 miljard euro van de online consumentenuitgaven besteed aan de aankoop van tastbare producten. De overige 4,44 miljard euro werd besteed aan de aankoop van diensten.

De verwachting is dat de online consumentenuitgaven zullen groeien en in 2016 de 19 miljard euro zal overschrijden.

grafiek-cbs

Waar de online bestedingen in het eerste kwartaal een groei van 13,3% lieten zien, was dit in het tweede kwartaal 21,8%. Gino Thuij, Industry Lead Fashion & Lifestyle bij GfK, zegt hierover dat voornamelijk de sterke groei van uitgaven aan kleding en schoenen te maken heeft met de recente faillissementen van een aantal grote retailers. Het online kanaal profiteert dus direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod.

Online winkelen wint aan populariteit onder ouderen

Binnen een jaar is het aantal 65-plussers dat online producten of diensten heeft gekocht, gegroeid van 58% naar 64%. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, zegt dat ouderen het grootste voordeel zien in het gemak van thuis bestellen. Jongeren vinden onder andere het grote assortiment belangrijk.

Ouderen gebruiken voor het online shoppen zelden hun smartphone, slechts 4% gebruikte het apparaat voor de online aankoop. Dit terwijl 25% van de jongeren hun aankopen online met hun smartphone doen.

 

Bron: Thuiswinkel.org

Mogelijk ook interessant voor u: