Het design van websites is in de afgelopen jaren erg veranderd. Dat is maar goed ook, want het design van de website en de call-to-action is bepalend voor de conversie. Maar hoe nauw staan deze twee factoren met elkaar in verband?
Design is belangrijker dan ooit
Bij websites letten we niet alleen meer op de aangeboden producten of diensten, maar ook op het uiterlijk van de webpagina. Ziet deze er betrouwbaar uit? En welke kleuren worden er gebruikt? Bij het kiezen van de (basis)kleuren voor uw website is het belangrijk niet op basis van eigen voorkeur te kiezen, maar op basis van kennis.
Zo is onderzocht dat blauw populair is onder zowel mannen als vrouwen. Paars is weer erg populair onder vrouwen, waar de kleur groen beter vertegenwoordigd is bij mannen. Kijk vanuit de basiskleur naar complementaire kleuren die vervolgens toegepast kunnen worden.
Een resultaatgerichte call-to-action
Zorg in alle gevallen dat de call-to-action, ook CTA genoemd, goed zichtbaar is. Het is een gemiste kans wanneer een bezoeker haar actie niet kan afronden. Een factor die daarbij meespeelt is locatie van de actieknop. Waar op de pagina is de CTA te vinden? Daarnaast spelen kleur en omgeving ook een belangrijke rol. Is de kleur van de knop opvallend/contrasterend? En wordt de bezoeker niet te veel afgeleid met teksten rondom de knop? Zorg dat de klant zo min mogelijk hoeft na te denken.
Zo testte Performable onlangs het effect van de kleur van een CTA. Het enige wat hier aangepast is, is de kleur van de knop. Groen is een veelgebruikte kleur en wordt vaak geassocieerd met ‘Go’. Rood daarentegen wordt vaak geassocieerd met ‘Stop’. Toch heeft de rode actieknop maar liefst 21% meer conversie opgeleverd! Waarom? De kleur is contrasterend op deze site en valt daarom beter op.
De juiste tekst voor een call-to-action
Voor een goede call-to-action is de boodschap zeer bepalend. Zo kunt u voor een beter resultaat kiezen voor ‘Bestel nu’ of ‘Plaats in winkelmand’ wanneer de klant een product koopt. Zorg dat gelijk duidelijk wordt wat er gebeurt zodra er op de CTA geklikt wordt. Gaat het om het aanvragen van vrijblijvende informatie, zoals een prijsopgave? Voor een gewenst resultaat kunt u kiezen voor ‘Vraag prijsopgave aan’. Het is niet nodig om ‘hier’ in de boodschap te vermelden, omdat de bezoeker dankzij de knop al weet dat hij/zij daar over kan gaan tot actie.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden om uw conversie te verhogen? Neem vrijblijvend contact met ons op; wij helpen u graag!